Where shall I begin... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Iris Gernler - WaarBenJij.nu Where shall I begin... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Iris Gernler - WaarBenJij.nu

Where shall I begin...

Door: Kiwiris

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 April 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal!

Na een aardig tijdje eindelijk weer eens een verslag uit Nieuw-Zeeland!
Jullie waren me vast allemaal onderhand al vergeten, maar ik leef nog hoor! :P
Ik bericht nu vanuit 'Windy' Wellington, zoals het hier genoemd wordt en die naam is niet zomaar gekozen! Het waait hier 24 uur per dag en hard ook!

De afgelopen tijd een beetje laks geweest met het updaten van deze blog, maar ik heb er gewoon de kans niet voor gehad!
Net zoals de vorige keer een day-to-day beschrijving en omdat het hier om 2 weken aan avonturen gaat, zal ik proberen het kort te houden.

Zaterdag 03-04 Maraehako Bay

Vandaag was de eerste dag van het Go-East avontuur! Met een klein, gezellig groepje van zo'n 11 man en vrouw, zijn we naar het oosten van Nieuw-Zeeland vertrokken, allereerst naar een klein plaatsje met de naam Maraehako Bay. Onderweg prachtig uitzicht, want de ruige oostkust doet wel erg aan Lord of the Rings denken! We reden over de beroemde Highway 35, iets wat iedereen die Nieuw-Zeeland bezoekt eigenlijk moet doen!
In Maraehako Bay hadden we een heel bijzonder hostel (zie foto's) op 5 seconden van de zee!
We hebben daar een waterval bezocht en daarna 's avonds gezellig geBBQt (Dat doen ze hier wel vaak ja!).

Zondag 04-04 Gisborne

De volgende ochtend zoals altijd vroeg op en toen op weg naar Gisborne! De rit was weer lang en de weg kronkelde als een zeedraak langs de kust! Vooral het uitzicht was dus weer mooi vandaag. Het volgende hostel was 2 minuten van de zee en erg gezellig!
's Avonds hebben we hier heerlijk wijn geproefd! De Gisborne regio staat namelijk bekend om zijn heerlijke wijnen!
Een gezellige avond en nee... Ik ben NIET dronken geworden!

Maandag 05-04 Meer Gisborne en terug naar Rotorua

De ochtend van deze laatste dag in het oosten, hebben ik en mijn nieuwe Noorse vriendin Elina in Gisborne doorgebracht..! Gisborne is eigenlijk erg saai en de kustlijn is een stuk interessanter..! We vonden het dan ook niet zo heel erg om Gisborne te verlaten en weer via de slingerwegen langs prachtige uitzichten te rijden..! Helaas was dat alweer het eind van ons Oostkust-avontuur..! Niet zo heel veel gedaan dus, maar vooral heel veel moois gezien!

Dinsdag 06-04 RAFTEN!

Na het ontspannen rondgereden worden in een busje, was het nu dan eindelijk weer tijd voor iets extreems! WHITE WATER RAFTING! In een best wel klein, geel rubberbootje gingen we met onze gestoorde gids, Corey, over de rivier Ngati Pikiao door stroomversnellingen en van watervallen gevaren (weinig gepeddeld!). De hoogste waterval was wel 7 meter en niet alleen wij gingen koppie onder, maar het hele vlot!
Die middag was ik nogal moe, niet heel gek, he?

Woensdag 07-04 Een saaaaie dag!

Voor Nieuw-Zeelandse begrippen een nogal saaie dag! 's Ochtens een boekwinkeltje bezocht, 's middags wat nette kleren gekocht voor als ik werk ga zoeken en daarna 's avonds naar de film geweest... Even een dagje bijtanken dus!

Donderdag 08-04 Lake Taupo

Na die paar dagen in Rotorua was het tijd om weer verder te reizen!
Vandaag ging de rit naar Lake Taupo! Het grootste meer in heel Nieuw-Zeeland met een oppervlakte die gelijk is aan heel Singapore! Een prachtig meer! Vooral het meer bekeken en even rustig wat boodschapjes gedaan...

Vrijdag 09-04 Het meer op!

Een meer moet je natuurlijk niet alleen vanaf de kant bekijken! Deze dag ben ik dus met een van mijn nieuwe vriendinnen Cath gaan kayakken op het meer! Onder de professionele begeleiding van onze gids Brian van 68 jaar(!) langs de kust van het meer gevaren! Natuurlijk niet het hele meer rond, maar wel een mooi stukje gevaren! We hebben ook de Maori carvings gezien, die in de rotswand aan de rand van het meer gegraveerd zijn..! Erg bijzonder, maar nog maar 30 jaar oud! De Maori's zijn dus nog vollop actief als het op graveren aankomt!

Zaterdag 10-04 OVER het meer!

Een meer kan je ook vanuit de lucht bekijken! Omdat de skydive wel erg duur is, heb ik daarom gekozen voor de iets goedkopere optie: parasailen! Je hangt dan onder een parachute die met een touw aan een boot bevestig is. De boot trekt de parachute voort en zo kun je op zo'n 300 meter van de grond even rustig rondkijken! Wat is het lekker rustig hoog in de lucht! Ik voelde me echt een vogel!
Daarna 's avonds de zonsondergang bekeken... Echt een relaxt dagje dus..!

Zondag 11-04 Een lange wandeling..!

Omdat ik de wandeling rondom het meer te druk en toeristisch vond, heb ik op zondag een wandeling langs de rivier Waikato. Dit is de enige rivier die het meer uitstroomt en zij heeft dus een hoop water af te voeren! Een prachtige, blauwe en wilde rivier die ook nog van een aantal watervallen (de Huka Falls) af stort! 6 uur lopen, heen en terug, maar het was het zeker waard!

Maandag 12-04 De Tongariro Crossing

Eindelijk was het moment daar! Ik ging de uitdaging aan, uiteraard samen met een groepje Stray-mensen en heb de Tongariro Crossing gedaan! Een wandeling die tussen de twee gigantische bergen Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe (Mount Doom uit the Lord of the Rings!) door loopt en op het hoogste punt wel 1900 meter boven de grond is! Prachtige uitzichten, maar ook HEEL ERG vermoeiend! Een van de zwaarste dingen die ik tot nu toe gedaan heb hier (fysiek dan...). Ik heb die nacht dan ook wel ERG goed geslapen, ondanks het gesnurk en gehoest van kamergenoten!

Dinsdag 13-04 Op naar Wellington!

Na de uiterst actieve vorige dag, was deze dag nogal... saai! De hele dag in een bus zitten is vermoeiender dan je zou denken... Of misschien gewoon geestdodend... We hebben twee 'bijzondere' stadjes bezocht op onze weg naar het zuiden..! Een stadje waar de belangrijkste toeristenattractie een gigantische wortel is en het stadje Bulls, waar een Nederlands winkeltje is! Ik wilde heeeeel graag stroopwafels kopen, maar om de een of andere onverklaarbare reden was de winkel op dinsdag dicht... Balen...
Daarna kwamen we eindelijk aan in Wellington, waar we, toen we uitstapten, bijna omvergeblazen werden! Een heerlijke stad dus! veel leuker dan dat stomme Auckland!

Woensdag 14-04 Wellington Zoo en Te Papa

Gisteren ben ik toen naar de Wellington Zoo geweest! Een schattig klein dierentuintje, waar ik voor het eerst een Kiwi in het echt gezien heb! Ze zijn veel groter dan ik gedacht had! En erg schuw ook!
Na de dierentuin heb ik toen het wereldberoemde museum Te Papa bezocht! Vele prachtige tentoonstellingen, inclusief een aardbevingsimulator!
Ze hadden ook het skelet van een Blue Whale en een gigiantische octopus op sterk water!

Donderdag 15-04 Lord of the Rings Half-day Tour!

Vandaag heb ik een vier uur durende Lord of the Rings tour gedaan! Waarom weet ik niet, maar om de een of andere vreemde reden was ik de enige die deze tour deed vandaag! Ik had mijn Lord of the Rings-gekke gids Laura dus helemaal voor mezelf en ik kon haar van alles vragen!
We zijn langs allemaal locaties van de Lord of the Rings gegaan en ik ben weer een hoop (nutteloze) feiten te weten gekomen over Lord of the Rings..! Wist je bijvoorbeeld dat Sean Bean, de acteur die Boromir speeld helemaal niet normaal peddelen kan? En dat de acteur die Gimli speelt maar 30% van de tijd zelf in beeld is? De rest van de tijd doet zijn dubbelganger al het werk, omdat meneer te lang is en dus in shots samen met andere acteurs niet voor dwerg door kan!
Erg leuk dus!

Morgen ga ik dan eindelijk naar het Zuidereiland! het ruige, berachtige en avontuurlijk deel van Nieuw-Zeeland dat ik zo graag wil zien en dat ik nog niet verkennen kan... Mijn geld raakt namelijk langzaam op en het wordt dus tijd om een baantje te gaan zoeken! Ik ga dus eerst in Nelson, een 'laid-back' stadje in het noorden van het Zuidereiland, op zoek naar werk om mijn geldvoorraad weer een beetje te spekken!
Voorlopig dus wat andere avonturen dan raften en parasailen..!
Maar ook dit wordt weer een avontuur op zich!
Een baan in Nieuw-Zeeland...! Wow... Dat wordt nog wat...

Ik zal dit keer proberen weer wat eerder van me te laten horen! Wie weet ben ik dan wel een echte in Nieuw-Zeeland wonende en werkende (semi-)Kiwi!

Veel liefs!

Kiwiris







  • 15 April 2010 - 06:26

    Hester:

    Jeetje wat een avonturen daar down under! Het klinkt zo gaaf joh, al zou ik verwachten, als kind van je ouders, dat je de volgende keer wel dronken word van een paar wijntjes ;-) Fijn dat je het zo naar je zin hebt, Marlijn Oldehartmann (ook uit Odijk) zit nu een half jaar in Auckland, grappig! Nou, geniet lekker, ik ga tentamen maken (het is hier 8.30 sochtends ;)) Heel veel plezier meid!

  • 15 April 2010 - 09:29

    Arlette:

    Hee kiwi:)
    Tjonge jonge wat maak jij een hoop mee! Ik zit hier echt te kwijlen bij jou verhalen:P super tof dat parasailen en raften. Maar ook het wandelen in de bergen waar de lord of the rings is opgenomen is echt bijzonder. Je laat ons wel smullen met je spannende verhalen!
    Have a nice week!:D

    Kus

  • 15 April 2010 - 13:42

    Eline:

    heei you!

    Jeetje wat een heerlijke dingen maak jij daar mee! en wij hier maar in het saaie Nederland jaloers zitten zijn!
    Nu een leuk baantje zoeken, zal wel wat heel wat anders worden dan waveboarden in het magazijn :P
    Maar jou kennende maak je er vast weer een gezellige boel van!
    Ik kijk er naar uit om je volgende avonturen weer te lezen:)!

    Kus xx Lien


  • 15 April 2010 - 15:07

    Koos En Nel Kaasboer:

    Jij hebt nu al meer gezien dan wij in ons hele leven.
    Hartelijke groetjes.

    Koos en Nel

  • 15 April 2010 - 18:12

    Lisette:

    Iris!
    Jeetje, wat heb jij het naar je zin zeg! Wat leuk dat je al zoveel dingen hebt gedaan en hebt gezien! En gelukkig weet je ook nog wel leuke mensen te vinden die samen met jou deze stoere dingen willen doen! Maar ben je al een paar leuke chicks tegen gekomen? haha! Nou meis, geniet ervan en succes met het zoeken van werk!
    Liefs,
    Lisette,

    P.S. We zijn gepromoveerd:D!

  • 15 April 2010 - 20:02

    Gita:

    Wat een verhalen weer zeg. Super.. en ja zo blijf je daar toch weer nieuwe dingen zien...
    Echt leuk om weer te lezen hoor.
    Ook dat raften lijkt me echt tof om te doen.
    En ja dat peddelen gaat jou af met 2 vingers in de neus.. hahaha
    Nou geniet er maar weer van..
    Groetjes vanuit Veenendaal.
    Gita, Tigo & Timo

  • 15 April 2010 - 22:02

    Rienie:

    Oké, dan heb je een tijd niets van je laten horen, maar nu een extra lang verslag. Je schrijft erg leuk, misschien kun je hier een leuk boekwerk van maken. Succes met het vinden van een baan en blijven genieten.

    Groetjes uit Wijk.

  • 16 April 2010 - 09:00

    Pietenria:

    Hoi Iris,
    Geweldige foto's, en wat een belevenissen! Volgens mij ben je nu al je voornemens aan het uitvoeren met deze avonturen. Dat vlot verticaal naar beneden ziet er ook wel heel erg stoer uit. Keep going (after work dan maar dat hoort er ook bij). Succes en dikke kus,
    Piet en Ria

  • 16 April 2010 - 09:25

    Jan Gernler:

    heel moooi allemaal!
    groetjes van je neef

  • 16 April 2010 - 09:30

    Sanne Faro:

    Hey iris,

    zo te lezen heb je het nog goed naar je zin.

    Vanaf vandaag dan gezellig op het zuidereiland, ik ben al bijna in queenstown dus dat gaan wel een heel stuk sneller.

    de kayaken en wandelen in abeltasman moet je zeker doen, ik vond het geweldig!

    liefs sanne (go-east)

  • 22 April 2010 - 17:41

    MJM:

    Zenuwslopende foto's afgewisseld met hele mooie.
    Dat raften laat Joannie aan zich voorbij gaan enne...... Max ook.
    We zitten nog steeds te wachten op een foto met kort haar.
    Spreken je gauw weer.

    Dikke kus en een aai over je bol voor het slapen gaan.

  • 22 April 2010 - 21:46

    Jolanda.Cees&Yoel:

    Even over de opmerking van je vader, over een foto met kort haar!??! Je haar is al een stuk korter, wat je heel leuk staat, maar je gaat het toch niet nog korter knippen. Dit staat je juist zo goed., Maar goed,dat ter zijde,het is nog steeds helemaal toppie. We reizen gewoon met je mee. Dikke kus van ons

  • 22 April 2010 - 22:10

    Jolanda,Cees&Yoel:

    We willen je graag sponseren, maar dat regelen we wel met je vader en moeder. Misschien zijn er wel meer mensen die je willen sponseren. Ik bedoel maar, een boek kopen met goede reisverslagen is duurder, en dit zijn hele leuke verslagen. Dus, blijf zo doorgaan, met genieten en schrijven. Nogmaals een hele dikke kus en heel veel liefs van ons.

  • 25 April 2010 - 18:54

    Birgitte:

    Hoi Iris,
    Tjee da's gaaf wat je hebt gedaan! Vooral dat raften trekt me wel aan, en natuurlijk het parasailen, maar ja, ook het wandelen en de andere fantastische dingen die je beleeft! en de foto's zijn prachtig! Geniet er van hoor!
    Wij hebben ein-de-lijk ook en heerlijk zonnig weekend achter de rug. Maar ja, een dagje fietsen en plantjes poten in de achtertuin haaalt het natuurlijk niet bij jouw stoere verhalen.
    Je schrijft inderdaad erg leuk, als je ooit een boek uitbrengt zal ik het kopen!
    Groetjes en enjoy!

  • 03 Mei 2010 - 05:57

    Catharina En Ernest:

    Jemig iris!
    Dat raften! Doodeng!
    En wat een mooie foto's weer! Enne: jij bent knapper hoor!

  • 04 Mei 2010 - 10:30

    Mama Joannie:

    Ik sluit me volledig aan bij Ernest en Catharina.
    DUS OOK OVER DAT RAFTEN!!!
    DAG DAG lieve schat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Beginnend wereldreiziger :D

Actief sinds 28 Jan. 2010
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 25130

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 08 Augustus 2010

Going waaay south! I'm gonna be a Wannabe Kiwi!

Landen bezocht: