Small changes make BIG differences! - Reisverslag uit Tahunanui, Nieuw Zeeland van Iris Gernler - WaarBenJij.nu Small changes make BIG differences! - Reisverslag uit Tahunanui, Nieuw Zeeland van Iris Gernler - WaarBenJij.nu

Small changes make BIG differences!

Door: Kiwiris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Mei 2010 | Nieuw Zeeland, Tahunanui

Hallo lieve allemaal daar in Nederland!

Drie weken na het laatste verslag heb ik eindelijk wat te melden!

Allereerst, zoals jullie misschien al gemerkt hadden, is mijn locatie gewijzigd..! Ik ben niet langer in Nelson, maar in Tahunanui!
Ik ben namelijk verhuisd!
Het was niet echt een verre verhuizing, want Tahunanui ligt ongeveer 10 minuten rijden van Nelson, maar wel een grote verandering!

In plaats van op een heuvel, met twee mannen als huisgenoten, woon ik nu sinds 4 dagen in een slaperig kustplaatsjes, 5 minuten lopen van een prachtig strandje!
Hoe ik hier nou weer terecht ben gekomen..?

Een tijdje terug sprak ik met een van mijn collega's, Jill, over mijn huisje... Hoeveel huur ik betaalde, dat ik op een heuvel woonde en wat een zooitje mijn huisgenoten er van maakten.
Jill dacht even na en bood me toen uit het niets een kamer in haar huis aan, voor minder dan wat ik op dat moment voor mijn huisje betaalde..! Inclusief internet, stroom, water en... 3 katten en 2 honden!

Ik bedacht me geen seconde en riep meteen ja..! Een paar dagen later, op een maandag, 3 weken nadat ik in het huis op de heuvel was komen wonen, vertrok ik richting Tahunanui!

Nu woon ik hier bij Jill, haar twee dochters en het vriendje van haar oudste dochter.
Behalve alle gezelligheid en het feit dat ze 5 huisdieren hebben (hoera!), ben ik ook als het ware geadopteerd..!
Ik mag gezellig mee-eten met de familie, mag alles uit de kast en koelkast pakken wat ik nodig heb en hoef dus voor het eerst in tijden niet alles zelf te regelen (of te koken! :P)..!

Verder gaat alles super op het werk..!
Na een paar dagen leren, weet ik nu precies welk brood in welke plastic zak verpakt moet worden en welk label bij welk gebak hoort..!
Ook mag ik toefjes chocoladeglazuur op muffins spuiten en brood uit de BLOEDHETE oven halen!
Zo word ik misschien ooit nog eens een echte bakker! :D

Wat ook wel prettig is, is dat het geld gestaag binnenstroomt... Mijn banksaldo ziet er steeds zonniger uit (hoewel het weer hier steeds verschrikkelijker wordt! :P)!

Ook wordt het, na de eerste week op het werk (waarin ik nogal zenuwachtig was om dingen verkeerd te doen...!) steeds gezelliger met mijn collega's..!

Naast mijn werk gebeuren er natuurlijk ook nog zat andere dingen...!
Ik ga bijna elke twee dagen wel even langs bij 'Accents on the Park', mijn oude hostel, om met mijn oude vriendinnen Amy en Jojo en nieuwe vrienden zoals Martin (uit Schotland) te chillen.
We kijken vaak een beetje TV en gaan gezellig uit naar de kroeg of we pakken een filmpje in de plaatselijke bios..!

Ook heb ik sinds een paar weken een fiets!
Na mijn eerste dag op het werk (hele eind vanaf mijn heuvel naar het werk gelopen in het pikkedonker...), had Jill (ja, dezelfde Jill waar ik nu woon... Dat mens is een engel!) me haar fiets geleend..!
2 weken lang trots op deze fiets rondgereden, tot ik een mountainbike-tocht besloot te ondernemen, die iets ruiger was dan een ritje over de gemiddelde geasfalteerde weg...! De eerste hoge heuvel die ik op fietste, was meteen de laatste! Er klonk een luide PANG toen de ketting vastsloeg en ik bijna over de kop vloog!
Een van de schakels in de ketting was gebroken!

Telleurgesteld door het vervroegde einde van mijn fietstocht, ben ik het hele eind teruggelopen naar Nelson en naar de fietsenmaker gegaan...
Die vertelde me dat de ketting in slechte staat was en dat het vervangen van 1 schakel niet genoeg was om de fiets langer dan een week bruikbaar te maken... Het zou $200(!) kosten om de ketting, tandwielen en de derailleur te vervangen en de fiets weer werkend te krijgen! Dat was dat oude ding niet waard, volgens hem.
Met een doodserieus gezicht adviseerde hij me toen dat ik maar beter een nieuwe fiets kon kopen..!

Ik kreeg bijna een hartverzakking..! Hoe ging ik dit aan Jill vertellen!?

Omdat het een mooie dag was, besloot ik naar Jill's huis in Tahunanui te lopen (waar ik toen nog niet woonde) en haar maar zo snel mogelijk over de fiets te vertellen...
Ik was volledig bereid een nieuwe fiets voor haar te kopen, of in ieder geval de reparatie te betalen, maar toen ik haar de fiets liet zien, haalde ze haar schouders op en zei dat dat oude barrel toch alleen maar in de schuur had staan verroesten. Het was niet heel gek dat de fiets na 15 jaar eindelijk kapot was gegaan...
Pfoeh, dat was een hele opluchting..! Helaas geen fiets meer, maar ik hoefde in ieder geval geen $200 te betalen!

Net toen ik mijn fietsloosheid geaccepteerd had en terug wilde gaan lopen naar Nelson, viste Jill een andere fiets uit de garage..! Het was de fiets van het vriendje van haar dochter, maar die gebruikte hem toch nooit. Zo had ik na 5 seconden dus weer een nieuwe fiets...!
21 versnellingen, voor en achter geveerd en een heerlijk gel-zadel...

Ik heb de hele middag met een grijns van oor tot oor rondgefietst..! :D

Poeh... Zo zie je maar, zelfs als je probeert een gewoon, saai leven te leiden, gebeuren er allemaal interessante dingen hier in Nieuw-Zeeland!
Nooit gedacht dat ik zoveel te melden zou hebben! :P

Met nog iets meer dan 4 weken te gaan hier in Nelson/Tahunanui, ben ik dus zeer tevreden en voel ik me eindelijk ECHT thuis in Kiwiland..!
Natuurlijk heb ik stiekem alweer zin in mijn laatste 5 weken, waarin ik weer op avontuur mag, maar voor nu is het heerlijk om bij een gezellige familie te wonen en een leuke job te hebben!

Dit was het weer van jullie enige echte wannabe-Kiwi!
Jullie horen van me als ik weer eens wat meemaak!

Veel liefs,

Kiwiris

BELANGRIJKE P.S. Heel heel heel heel erg bedankt voor alle lieve reacties! Ja, ik blijf het zeggen, ik vind het echt gigantisch leuk om ze te lezen! :D





  • 27 Mei 2010 - 07:27

    Hester:

    Haha! Familie, huisdieren, werk, fiets en dat verlaten strandje klinkt al helemaal goed! Lekker joh! Het klinkt inderdaad alsof je nu helemaal gesetteld bent! Je komt toch nog wel thuis he??? Geniet lekker, en als je nieuwe receptjes hebt voor lekker gebak hoor ik het graag! Liefs!

  • 27 Mei 2010 - 09:56

    Arlette:

    Hee Iertje!
    Je maakt dan misschien minder avontuurlijke dingen mee, in vergelijking met wat je al mee gemaakt hebt daar, maar het klinkt allemaal wel heel leuk! Het is gewoon al helemaal huisje, boompje, beestje!:P Echt fijn voor je dat je die Jill bent tegengekomen! Ze klinkt echt als overdreven aardig! Wat super nice is, want van dat soort mensen moet je het op je reis hebben he!;)
    Nog even een update vanaf hier: ik ben nu klaar met mn examens, jajaja alle drie(A), dus het is nu nog alleen wachten op de uitslag, en dat ga ik in Londen doen. We gaan met 8 mensen van school een weekje in londen doorbrengen. Maar ik heb goede hoop dat het goed komt dit jaar:D

    Heel veel plezier nog! en werkese!!
    Groetjes en kus!

  • 27 Mei 2010 - 14:15

    Max:

    heey,
    grote zus maar ik ben groter lol
    klinkt alsof je daar een familie hebt
    neee verlaat ons niet ik wil je niet missen en vito ook niet en joani die vermoordt je dan als je dat doet
    die vrouw (jill) is echt vet aardig en jij molt dan haar fiets waar slaat dat nou op nee grapjuh
    maar nu heb je een veel mooiere gewoon dikke mountainbike
    ik mis je maar ik spreek je zaterdag weer en ja ik ga vroeg opstaan ja

    huggie max

  • 27 Mei 2010 - 14:56

    Eline:

    Heei Ir!

    Wat moet jij ontzettend blij zijn! In een keer een familie en huisdieren! Heerlijk. Uit je verhaal kan ik opmaken dat je het onwijs naar je zin hebt daar! En dat doet ons natuurlijk allemaal goed! Maar ik wil je toch ff laten weten dat we je wel weer volgend seizoen in ons volleybalveld verwachten! en geen fratsen:D
    Lieverd geniet er nog lekker van en je mist hier niks hoor! Nederland is nog even saai en dood als altijd:P

    Knuffels!

  • 27 Mei 2010 - 16:52

    TIM Dinges:

    Hallo ik las je verhaal en dacht bij mezelf, laat ik is schrijven (ofzo)
    je hebt het er echt naar je zin nu ik heb ook gehoort dat het niet zo was.
    maar daar denken we nu niet aan,:P
    dinges/ik miss je en heb niks om plat te knufeele.
    daar baal ik van dus k heb vito maar geknuffeld.
    owjah en maxgeval.....

    het is er wel echt heel mooi.
    owjah hint probeer niet te vliegen in kiwiland
    word dat je dood -.-

    joannie zegt dat je trug moet koomen en maakt een evil lagje.

    en ik dacht dat je in tesel dinges zat -.- droog das tog ook een ijland zegt max.

    maar ze beginen zich te bemoeijen met mijn
    gesprek/verhaal/mail/brief

    de bananen worde bruin volgens mij missen ze je.

    max lacht de bemoeijal schrijf je dat zo naja

    groetjes en een dikke dinges tim


  • 27 Mei 2010 - 17:36

    MJM:

    Hoi Lieve meid,

    Heerlijk zo'n instant familie. Lekker even geen beslissingen te hoeven nemen over wat je gaat eten, waar je het gaat halen, of dat er weer gratis te internetten valt etc.
    Geniet er nog maar even van en dan de dolle dwaze laatste weken in.....

    Kusjes van je familie uit Nederland. (MJMVDOJPRENZ)

  • 28 Mei 2010 - 11:12

    Catharina En Ernest:

    Ha die Iris!

    Gezellig al die huisdieren daar!
    Benieuwd waar je straks weer allemaal heen gaat reizen. Sven heeft zn reis net verlengd omdat hij nu wel werk heeft maar anders geen tijd om het uit te geven en nog wat van Oz te zien.
    Enjoy!

    groetjes!!

  • 29 Mei 2010 - 01:50

    Sven:

    kia ora,

    wat leuk om te lezen dat je het echt goed hebt daar! werk, n leuk huisje, vrienden en dat allemaal in nieuwzeeland! ik wens je een hele leuke tijd verder!

    ps. ga je het zuidereiland nog door reizen?


  • 29 Mei 2010 - 14:00

    Rienie:

    Hai Iris,

    Nu weet ik het zeker, je bent een huisje, boompje en heel veel beestjes tiepje, maar dat wist ik stiekem al.Lekker hoor, dat je ff gesetteld bent, doekoes verdienen en dan de laatste 5 weken weer pieken in het avontuurlijke. Time flies dus enjoy!! Groetjes van een hoog schommelend en uit de boom vallende dochter, Jeroen en Rienie.

  • 30 Mei 2010 - 12:39

    Danielle:

    Hoihoi Isis!

    leuk om te horen dat je weer een tof plekkie hebt gevonden, en wat haal jij toch uit met die fiets? :P dat arme ding was vast niet Iris-bestendig. Het ziet er allemaal supertof en gezellig uit, maar dat zijn AL je foto's ^^

    btw ik heb je een mailtje gestuurd, maar geen reactie dus misschien isser ergens iets misgegaan...

    Anyway ik mis je, dikke knuffel vanuit nederland (waar het weer ook niet echt fantastisch is), een kusje van allebei de chinchilla's, ook de hartelijke groetjes van m'n ouders en een dwaze blik van ster, hij is niet tot heel veel meer in staat dan dat...

  • 30 Mei 2010 - 13:13

    Jolanda,cees&yoël:

    Helemaal toppie zo'n All Inclusive Gezin, niets meer aan doen en er gewoon lekker van genieten. Vito maar niet vertellen dat je daar nu andere beesten aan het knuffelen bent, hij wordt anders maar jaloers, en dat willen we niet.Toch wel lekker dat je nu weer kan vragen wat je die avond eet, in de plaats van moeten denken; Wat moet ik nu weer eens klaarmaken, wat een luxe he. Wel geniet ervan, we kijken weer uit naar je volgende verslag. Dikke kus van ons allemaal.

  • 30 Mei 2010 - 16:11

    Sanne (stray):

    Klinkt weer geweldig iris!
    De mensen in nieuw-zeeland zijn ook zo lief en behulpzaam. Geniet nog even van je gezien en de dieren...
    en dan vervolgens van de rest van het land!

    xx

  • 31 Mei 2010 - 11:13

    Tom:

    hoi Kiwi
    Lang niets van mij gehoord maar dat komt omdat ik nu pas over mijn jaloersheid heen ben dat ik daar niet ben en jij wel. Mooi om al die reisverslagen van je te lezen. geniet er nog maar lekker van. ik blijf je volgen.
    Groetjes,
    Tom

  • 05 Juni 2010 - 12:06

    Thenol:

    hai lieverd, wat een belevenissen daar en een gezellige familie.
    dit heb je ook wel verdiend
    het weer is hier hartstikke top 25gr.hier in Ojik is alles OKEE
    tot mails en veel liefs Theo en Noldy

  • 07 Juni 2010 - 19:11

    Esther:

    Heeee Senoritaaaa

    Ik weet het, veeel te lang niks laten horen, maar ja beetje drukkies hier.

    Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Mis je wel in de toko, maar wie weet straks in het najaar.

    Nog heel veel plezier daar

  • 14 Juni 2010 - 07:40

    Danielle:

    hoi Isiiiiiiiiiiiiis!

    de verbinding verbrak van de telefoon helaas, maar ik vond het geweldig om je weer te horen! Enorm bedankt voor je steun, en ook die van je moeder ;)

    knuffels,
    Daniëlle

  • 25 Juni 2010 - 15:10

    Laure:

    hé joh, zet er weer eens een ander verslag op. Heb ik ook weer enig idee hoe leuk mijn nicht het daar in verweggistan heeft. En, dan heb ik natuurlijk weer iets leuks te lezen:D.
    xx

  • 25 Juni 2010 - 20:43

    Jolanda,Cees&Yoël:

    Waar blijf je nou,heb je niets meer te melden!?
    Nou dan zal ik maar even een verslagje doen. Misschien weet je het al, maar zo niet, Yoël is geslaagd!!!!!! gemiddeld een zeven,dus hij heeft het heel goed gedaan. Hij is aangenomen op het ROC in Ede, en gaat daar en opleiding electrotechniek niveau 4 doen. Ja, het hoogste niveau, hij wil echt door. Als het allemaal goed gaat wil hij misschien ook nog wel een hbo opleiding gaan doen. Wie had dat ooit gedacht he.Maar goed niet op de zaken vooruit lopen, eerst de komende 4 jaar maar eens doen. Verder hebben we hier weer een kattencrisis gehad. Misschien weet je nog van ons scheefhoofdige gehandicapte poes, die in januari en februari zo ziek was.(misschien heb je dat ook allemaal wel niet mee gekregen). Wel die werd nu weer heel ernstig ziek,en bleek dus dezelfde ongeneeslijke VIP te hebben als die rode kater (Rukkie) dus nu hebben we Lukkie ook moeten laten inslapen (foute naam, ze was niet zo lukkie) Dus dat was allemaal mooi K..
    Verder zijn we ons nu helemaal aan het voorbereiden op onze vacantie, we gaan over een week weg. Ik hoop voor die tijd nog wel een verslag van je te zien. Zo niet dan alvast voor je laatste weken, een hele fijne tijd en geniet er dubbel van. Een hele dikke kus van ons uit het Veen.

  • 30 Juni 2010 - 09:51

    Anouk:

    Heeee Iris!

    Wat een leuke verhalen toch allemaal! Zit met smart te wachten op de volgende!
    Geniet nog ff lekker van al het werken, huisdieren, familie-happenings e.d! Tot snel, hier in Nederland! ;)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Beginnend wereldreiziger :D

Actief sinds 28 Jan. 2010
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 25124

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 08 Augustus 2010

Going waaay south! I'm gonna be a Wannabe Kiwi!

Landen bezocht: